PHISHING MELDEN Phishing melden

 

Wat is phishing

Phishing is een vorm van oplichting op het internet. De slachtoffers worden vaak via een e-mail benaderd. In de mail staat een link die het slachtoffer naar een valse website lokt. Zo'n e-mail lijkt te komen van een betrouwbare instantie, bijvoorbeeld een creditcardmaatschappij of een bank. Het verzoek van de oplichter is meestal om 'de inloggegevens te controleren'.
 

Hoe werkt phishing

Phishing gebeurt meestal per e-mail. Hierbij doet de crimineel zich voor als betrouwbare instantie. Zo kun je een e-mail krijgen die van jouw bank afkomstig lijkt, met het verzoek om voor controle persoonlijke gegevens, zoals je naam, adres, telefoonnummer, rekeningnummers en beveiligingscodes in te voeren op een website. Of er wordt gevraagd een telefoonnummer te bellen, omdat anders je rekening geblokkeerd wordt. Met de verkregen informatie kan de crimineel je later bellen en zich voordoen als bankmedewerker. Hij of zij vraagt dan bijvoorbeeld om jouw beveiligingscodes, omdat er problemen zouden zijn met je rekening en de medewerker wil verifiëren of alles in orde is.
 

Wat gebeurt er als u op een link in een phishing e-mail klikt

Wanneer u gebruik maakt van zo een link, komt u terecht op een echt lijkende website. Via de website laat de oplichter u inloggen met uw inlognaam en wachtwoord of creditcardnummer. Hierdoor krijgt de oplichter uw persoonsgegevens in handen. Met alle gevolgen van dien! Het doel van de oplichter is bijvoorbeeld om met uw gegevens spullen te kopen en geld van uw rekening te halen.
 

Hoe herkent u een phishing e-mail

Het is vaak moeilijk een phishing e-mail te onderscheiden van een echte betrouwbare e-mail. Wees je ervan bewust dat criminelen op je gegevens uit kunnen zijn. Ga daarom altijd na of de beveiliging klopt, of de betaling klopt en of de website klopt. Bedenk dat de bank je nooit zal vragen om beveiligingscodes of dit doet op onverwachte momenten of plekken. Daarnaast is het verstandig gebruik te maken van een spamfilter en e-mails waarover je twijfelt meteen te verwijderen.
 

  • Gerenommeerde banken, creditcardmaatschappijen en andere legitieme bedrijven vragen u nooit per e-mail om persoonlijke gegevens zoals creditcardnummer of wachtwoorden.
  • Phishing e-mails spelen vaak in op uw angst opgelicht te worden, uw account kwijt te raken of op een andere dringende redenen om zo snel mogelijk te reageren.
  • Een phishing e-mail is meestal onpersoonlijk: de aanhef luidt bijvoorbeeld 'Beste klant'. Maar let op: ook gepersonaliseerde e-mail kan nog steeds nep zijn!
  • Een onverwachte e-mail van je eigen of een andere bank.
  • Taalkundig slecht geschreven e-mails.
  • In de e-mail vraagt de beveiligingsafdeling van jouw bank je iets te doen.
  • Er wordt gedreigd met gevolgen als je niet direct reageert.
  • Je wordt gevraagd op een link te klikken naar een vreemde website.
  • Je wordt gevraagd de e-mail te beantwoorden met persoonlijke gegevens.
  • Je mailprovider of spamfilter heeft een indicatie van ‘spam’ gegeven.